Mateřská škola
Vítáme Vás na stránkách naší mateřské školy
„Dítě není nádoba, kterou je třeba naplnit, ale květina, kterou má naše výchova zušlechtit“
Snahou celého našeho kolektivu zaměstnanců mateřské školy je vytvářet pro děti příjemné a tvořivé prostředí, chceme, aby se naše MŠ stala pro děti místem plným kamarádů a místem, kde budou rády chodit. Veškeré činnosti se snažíme organizovat pro děti zajímavým způsobem, aby se každé dítě cítilo jistě, bezpečně a spokojeně. Chceme v dětech probouzet chuť učit se a objevovat, vést je tak, aby na konci svého předškolního období byly jedinečnou a relativně samostatnou osobností.
O nás:
Mateřská škola v Nedašově Lhotě byla otevřena 1. září 1980 jako dvoutřídní zařízení. Byla vybudována adaptací a přístavbou z malotřídní ZŠ. Do této doby byly předškolní děti v péči rodiny. Jako dvoutřídní zařízení fungovala do roku 1983 a potom pro menší počet dětí byla pouze jednotřídní. Od 1. 1. 2003 je škola samostatným právním subjektem, příspěvkovou organizací.
Součástí školy je školní jídelna.
Budova školy je zděná, prostorná, v posledních dvou letech prošla vnější rekonstrukcí. V roce 2011 byla provedena výměna oken, zateplení a nová fasáda. V létě 2012 byla vyměněna střešní krytina. Budova je obklopena větším dvorkem, jehož povrch byl v době letních prázdnin 2013 obnoven, byl zde pro děti zabudován nový kolotoč, houpadlo a pískoviště.
Mateřská škola se nachází uprostřed vesnice a po rekonstrukci se stala nepřehlédnutelnou.
Výhodou je blízkost lesa a volné přírody, které často využíváme při pobytu venku.
Děti tak mají dostatek příležitostí k přímému pozorování, které je základem všech činností.
Kdo se o děti stará:
Ve školním roce 2013 – 2014 je do mateřské školy zapsáno 26 dětí o které se stará:
Hana Bůbelová - ředitelka
Lenka Sívková - učitelka
Anna Mikušková - školnice
Anna Fojtíková - účetní
Magdalena Fojtíková - kuchařka
Anna Mikušková - vedoucí ŠJ
Kontakty:
Adresa: Mateřská škola Nedašova Lhota, okres Zlín, příspěvková organizace
Nedašova Lhota 84
763 32 Nedašov
Tel: 577 335 349
E–mail: msnedasovalhota@seznam.cz
Právní forma: příspěvková organizace
IČ: 75022681
Zřizovatel: Obec Nedašova Lhota
Nedašova Lhota 10
763 32 Nedašov
Denní program:
6.30 - 8.00 hod scházení dětí, ranní hry dle volby a přání dětí
8.00 - 8.15 hod hygiena, přesnídávka
8.15 – 9.15 hod pokračování her, didakticky zacílené činnosti ve skupinách i
individuálně
9.15 – 9.30 hod. ovocná přesnídávka
9.30 – 11.30 hod příprava na pobyt venku, pobyt venku
11.30 – 12.00 hod hygiena, oběd
12.00 – 13.45 hod hygiena, odpočinek, náhradní nespací aktivity pro děti s nižší
potřebou spánku
13.45 – 14.15 hod oblékání, hygiena, svačina
14.15 – 15.00 hod odpolední zájmové činnosti – hry dle zájmu dětí, pokračování
didakticky cílených činností, pobyt venku na školním dvorku
Vzdělávací nabídka pro každý den je připravena tak, aby poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi byl vyvážený.
Denní řád vychází z potřeb dětí a nahodilých situací, respektujeme specifické zvláštnosti jednotlivých dětí, různé tempo jejich rozvoje a učení. Omezujeme učení předáváním hotových poznatků a slovních poučení a zakládáme je na aktivní účasti dítěte založené na smyslovém vnímání a prožitku dítěte.
Co se učíme:
Školní vzdělávací program
Naše mateřská škola se nachází uprostřed vesnice, ze všech stran ji obklopují kopce, ze kterých můžeme pozorovat celou obec a krásnou okolní přírodu.
„ Na kopec si vyběhneme,
pěkně se tam proběhneme,
pak se kolem rozhlédneme.
Co vidíme?
Kopce, lesy, stromy,
pole, louky, naše domy,
celý krásný svět.
Když sluníčko zasvítí,
všechny barvy rozsvítí.
Zpíváme si, povídáme,
společně s kamarády
BAREVNÝ SVĚT
poznáváme!“
Při tvorbě školního vzdělávacího programu jsme vycházeli z této dětem blízké skutečnosti a dali jsme mu název:
BAREVNÝ SVĚT
Pro každý školní rok je vypracován roční projekt, v němž se věnujeme dané oblasti, o které si
myslíme, že zasluhuje naši pozornost.
Ve školním roce 2013 – 2014 pracujeme podle projektu:
Tajemství písniček z barevných notiček
Když jsou noty na papíře, to ještě nic není,
teprv až si zazpíváme, v písničku se změní!
Písnička je mnohem více nežli zlaté dukáty,
ztratíme-li peněženku, s písní jsme dál bohatí.
V letošním školním roce společně odemčeme klíč k tajemství barevných notiček, které chceme oživit dětskými hlásky. V písničkách chceme najít radost, tvořivé poznávání a prožívání světa přírody, věcí a lidí, harmonii tónů, slov a barev.
Cílem je při všech činnostech přiměřeně využívat všech forem hudební výchovy, to znamená výchovu i vzdělávání doplňovat hudbou, zpěvem, tancem, hudebními hříčkami, poslechem hudby a snažit se dostat hudbu a písničky do dnešních rodin. Chceme, aby v písničkách svět dítěte ožíval, rozezníval se a svítil kouzlem barevných harmonií, aby se děti radovaly ze všeho, co jim nabídneme k objevení, zkoumání a tvořivé činnosti.
Nechceme však dětem předávat hotové poznatky, ale učit je formou prožitkového učení, vést je k tomu, aby cítily sounáležitost se světem, ve kterém žijí a poskytnout jim nejen uspokojování fyziologických potřeb, ale i potřeb citových a potřebu seberealizace.
Celek je rozdělen do čtyř integrovaných bloků a deseti témat s danými podtématy.
Jednotlivá témata jsou zpracována na školní měsíce, ale nejsou pevně ohraničena.
Jejich časovou délku určuje zájem dětí a aktuální dění v mateřské škole.
1. integrovaný blok
Zpívejme si, zpívejme a mějme se rádi
Našim záměrem je seznámit děti s prostředím, do kterého přicházejí, naučit se orientovat v těchto prostorách, znát svoji značku, vnímat své místo ve třídě, vnímat režimové uspořádání dne, seznámit se s novými kamarády a zaměstnanci školy, vytvořit si společná pravidla vzájemných vztahů. Poznávat vše, co nás obklopuje se zaměřením na podzimní přírodu, získávat co nejvíce přímým pozorováním poznatky o plodech podzimu, všímat si barevnosti v přírodě, znát význam ovoce a zeleniny pro naše zdraví. V souvislosti s tím se seznámit s lidským tělem.
V popředí bude zpívat si s dětmi pro radost, dát jim možnost výběru písničky, zpívat ve skupině i samostatně, postupně je seznamovat s rytmickými nástroji Orffova instrumentáře,
rozlišovat zvuky.
Září:
Téma: Cinky,linky zvoneček
Podtémata: Zpíveme si, zpívejme
Adámku náš
Jede, jede, poštovský panáček
Říjen:
Téma: Bumta, rata, bubínek
Podtémata: Šla Nanynka do zelí
Kopu, kopu, brambory
Já mám doma trnku
Pod naším okýnkem
Listopad:
Téma: Fidli, fidli housličky
Podtémata: Prší, prší, jen se leje
Vlaštovičko leť
Hlava, ramena, kolena, palce
2. integrovaný blok
S písničkou je veseleji, věřte kamarádi
Našim záměrem je seznámit děti s tradicemi a zvyky adventu, vánoc, masopustu. Chceme v tomto kouzelném období plném tajemství umožnit dětem tvořivě a radostně prožívat svátky, povedeme je k pocitu sounáležitosti při zhotovení adventní a vánoční výzdoby školy, výrobě dárků, při společném prožití adventního období a přípravě programu ke společným akcím – rozsvícení vánočního stromku, mikulášská a vánoční nadílka, čertí a andělská školka, vánoční tvoření s rodiči, dětský karneval, fašankový průvod.
Tím se budeme učit dělat radost sobě, ale hlavně druhým, kamarádům, rodičům a všem blízkým lidem. Nezapomeneme ani na zvířátka v lese a ptáčky u krmítka.
Počasí zimního období, sníh a led nám umožní provozovat zimní sporty, posilovat zdraví dětí a jejich otužování.
U předškolních dětí se zaměříme na přípravu k zápisu do školy.
V popředí bude poslech a zpěv koled a písní, kterými chceme děti seznámit s místními tradicemi a zvyky, rozvíjet u nich hudební dovednosti.
Prosinec:
Téma: Cinky, cinky rolničky
Podtémata: Mikuláši, kdo to tady děti straší
Vánoce, vánoce, přicházejí
Štědrý večer nastal
Leden:
Téma: Klimpr, klampr piáno
Podtémata. Huboval vrabčák na zimu
Sněží, sněží, mráz kolem běží
Když jsem chodil do školy
Únor:
Téma: Ťuky, ťuky činelky
Podtémata: Já jsem muzikant
Až já budu velká
Fašanky, fašanky
3. integrovaný blok
Kdo si zpívá, krásu vidí
Našim záměrem je uvědomit si změny v přírodě spojené s příchodem jara, společně oslavit a přivítat svátky jara – velikonoce, seznámit děti s lidovými tradicemi a zvyky, vést děti k vnímání pravé podstaty těchto svátků prostřednictvím praktických činností – výtvarných, pracovních, hudebních, pohybových.
Sama příroda přichystá řadu pozorování a činností – zelenající tráva, první jarní květiny, pučení stromů, mláďata zvířat, práce lidí na zahrádkách a polích.
Budeme u dětí utvářet povědomí o tom, že planeta Země je společným domovem pro rostliny, zvířata i lidi, z nichž nelze žádný druh nadřazovat, ba naopak cítit sounáležitost a zodpovědnost.
Povedeme děti k pojmenování některých známých zvířat a rostlin, k dovednostem vyhledávat informace v dětských encyklopediích.
V popředí bude zpěvem navozovat radostnou atmosféru, učit se vyjádřit rytmus v písničkách, vnímat vlastnosti tónu – výška, síla, barva, délka.
Březen:
Téma: Písky, písky, píšťalka
Podtémata: Zimo, zimo, táhni pryč
Žežuličko, kde jsi byla?
Když jsem já sloužil
Dneska jedem do ZOO
Duben:
Téma: Tramtarata trumpeta
Podtémata: Čížečku, čížečku, ptáčku maličký
Přišel jsem k vám na koledu
4. integrovaný blok
S písničkou zaplavme zem celičkou
Našim záměrem je připravit oslavu svátku maminek , aby přinesla mnoho zážitků k upevnění vzájemných vztahů dětí k mamince, rodině a k ostatním lidem. Chceme u dětí pěstovat povědomí o tom, že pokud chci udělat někomu radost, je třeba hodně úsilí k tomu, abychom dovedli věci do určitého konce.
Netradičními aktivitami a činnostmi připravíme oslavu svátku dětí, rozloučení s předškoláky. Při společných rozhovorech posilujeme povědomí dětí o existenci jiných kultur, o jiném způsobu života v jiných částech světa.
Využijeme letního počasí k co nejdelšímu pobytu venku, k výletům při nichž budeme posilovat zájem a radost z objevování nového, seznámíme se s dopravními prostředky, připomeneme dětem, jak se chránit před úrazy, kdo nám pomůže při nebezpečí.
V popředí bude přenášení co nejvíce činností do přírody - teplé počasí, slunce, louka plná kvítí a drobných živočichů, les a jeho plody budou předmětem různých pohybových, pěveckých, výtvarných a pracovních činností. Seznámíme se s lidovými hrami, tanečky, popěvky, písněmi a říkadly.
Květen:
Téma: Brnky, brnky kytara
Podtémata: Mámo má, mám tě rád
Tancovala žížala
V té naší zahrádce roste kvítí
Červen:
Téma: My jsme muzikanti
Podtémata: Už jde léto
Jede, jede vláček
V jedné mořské pustině
Vzdělávání se uskutečňuje během celého dne ve všech činnostech a situacích, které se v MŠ naskytnou, jedná se o spontánní aktivity a řízené činnosti individuální, skupinové i kolektivní.
Formy vzdělávání mají především charakter her a činností pro děti zajímavých, které probouzejí v dětech aktivní zájem dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat nové věci.
Další aktivity:
Schůzka rodičů
Návštěva ekologického centra Veronica Hostětín
Návštěva loutkoherce v MŠ
Využití plodů podzimu, sběr přírodnin
Podzimní tvoření s rodiči
Mikulášská nadílka, čertí a andělská školka
Rozsvícení vánočního stromku u MŠ a OÚ s programem dětí
Návštěva Kosenky ve Valašských Kloboukách, betlému v Horním Lidči
Vánoční tvoření rodičů a dětí
Vánoční nadílka, společné posezení rodičů, dětí a zaměstnanců MŠ
Zimní radovánky na sněhu
9. ples mateřské školy
Dětský karneval pro celou obec
Fašanky – maškarní rej a průvod obcí
Vynášení Moreny
Velikonoční tvoření s rodiči – malování vajíček a vel. dekorací
Stavění a kácení máje
Oslava svátku maminek- program dětí, společné posezení
Návštěva 1. třídy ZŠ, ŠD v Nedašově
Oslava dne dětí
Cyklistické závody
Sportovní olympiáda dětí
Cesta vlakem na Čertovy skály
Návštěva jízdárny v Lipině
Společný výlet s rodiči
Návštěva divadelních a filmových představení dle nabídky v Brumově
Výlet na hrad Brumov
Návštěva muzea v Brumově
Delší vycházky v letním období do vzdálenějších částí obce
Rozloučení se školáky a společné zakončení školního roku 2013- 2014